Een website voor ons bedrijf....dat is een uitdaging op zich
Hieronder een een snelle, essentiële, presentatie over de techniek van deze website:
Algemeen
De nieuwe NNIC website, waarin ons veranderde bedrijf goed tot uiting kwam was een project op zich. De website is een combinatie van best veel factoren:
- de nieuwe huisstijl, de basis van het visuele van de website
- de stijl om de boodschap in te verpakken, herkenbaar en uniek
- de boodschap, onze identiteit en denkwijze
- presentatie van onze diensten, informatief maar ook verkoopgericht
- commercieel en gericht op bewegen van mensen om ons in te huren
Al met al een mooie mix van zaken die allemaal meegenomen moeten worden.
Om het nog eenvoudiger te maken, de website moet er aantrekkelijk en goed uitzien, op verschillende soorten apparaten. Onze website moet het goed doen op zowel de PC als op een tablet als op een mobiele telefoon. Natuurlijk van alle verschillende merken en soorten browsers.
We besloten om de nieuwe eigen website helemaal zelf te maken, als technisch leerproject en creatief proces. Gewoon, omdat we er zin in hebben.
Creatief proces
De bedoeling was om enerzijds een commerciële site te maken en anderzijds een creatieve site. Het commercieel aspect zetten we regelmatig dik aan, zo'n beetje 'over the top'. Voor ons bedrijf is de directe verkoopfunctie van de website niet het meest belangrijk. We willen duidelijk maken wie we zijn en wat we kunnen. Maar waarom dan dat heel commercieel ingestelde ontwerp? Dat deden we om u te demonstreren dat het internet een mooi middel is om 1 op 1 te communiceren met u, een mogelijke klant!
Wat zoeken wij dan met deze website? Uiteindelijk zoeken wij die klant die bij ons past. U dus. Omdat de website onze identiteit goed vertegenwoordigt zullen mensen die niet goed bij ons passen niet snel genegen zijn om voor ons te kiezen terwijl die klant die heel goed bij ons past zich juist herkent in de stijl, uitvoering en identiteit.
We hebben heel erg gespeeld met een heel heldere eigen huisstijl, onze twee huiskleuren " blauw " en " oranje " maar die kleuren zijn helemaal niets wanneer het wit er niet zou zijn. Wit is hetgeen deze website tot leven brengt. De prachtige iconen werden door de vormgeefster van de huisstijl gemaakt en ze leverde precies wat we mooi vinden. Ten opzichte van onze eerdere huisstijl zijn de kleuren sterker geworden, er zit ook meer rood in het oranje.
Steeds weer is het uitvinden hoe de inhoud gepresenteerd gaat worden. Een presentatie over incassodiensten, een dienst die in grote hoeveelheden wordt geleverd, is heel anders dan een presentatie voor coaching. De hoeveelheid informatie die gegeven wordt wisselt per onderwerp en een dienst als incasso heeft minder sturing naar een heel persoonlijke inzet nodig dan de coaching. Immers, bij coaching is het heel klein, heel persoonlijk wat er gebeurt en een incassoproduct is onpersoonlijk.
De foto's voor de headers en in de pagina's zijn met zorg en aandacht uitgezocht en waar nodig nabewerkt. Fris, vrolijk en sprankelend, hoge resolutie en rijk aan kleur. Heel leuk om te maken vonden we de commerciële pagina met daarin de bierreclames en het overbrengen van de boodschap met behulp van plaatjes in de coaching pagina.
Tenslotte, het Blog op de site. Dit is een doorlopend creatief proces. U moet zich voorstellen, het Blog wordt geschreven zonder enige eindredactie. Er worden geen grote overwegingen gemaakt om iets wel of niet te plaatsen. De Blogdelen ontstaan vaak spontaan en er zitten nu al (begin 2017) one take wonders bij. Ook wij zijn heel benieuwd wat er allemaal in het Blog terechtkomt.
Technische achtergrond
Daar ga je dan, de eerste geheel in eigen beheer geproduceerde site. Door de sterk verbeterde techniek is het programmeren steeds meer ingebouwd in de software en gaat het er meer en meer om het grafisch ontwerpen van de site. De resterende technische kennis is op uitzondering na goed te leren vanuit de immense hoeveelheid informatie op het internet.
We kozen voor de NNIC website wederom voor een Joomla CMS (3.6 tijdens de bouw), het Gantry 5 framework met daarin een template van een Amerikaanse producent. Naast deze template hebben we diverse extra plug-ins (apps) toegevoegd, bijvoorbeeld voor de animatie van de diensten-iconen op de startpagina. Ook hebben we onder de motorkap nog wat extra's geplaatst om de site veel sneller en soepeler te laten draaien.
Het gebruik van een template is een prima oplossing. Als klein bedrijf is het niet handig om een enorm budget of extreem veel uren te gebruiken voor de bouw van een website waarin elk element zelf gezocht of gemaakt wordt (naast dat het enorm ingewikkeld is). Het nadeel is wel dat de standaard niet op maakt gemaakt is voor het bedrijf. Maar ook dat er foutjes in de code zitten naast eigenaardigheden. Als website ontwikkelaar ga je series van veranderingen toepassen, soms heel gedetailleerd via custom CSS codes.
Visueel concept en impact
We kiezen voor een uitvoering van de site dat in principe elk element dat we gebruiken een functie en doel heeft. Daarbij gebruiken we als basis een complete leegheid. Een witte achtergrond, een onbeschreven bladzijde. Alles moet een hoog contrast hebben en elk element moet zo puur mogelijk worden gepresenteerd.
Grafisch kwamen we al snel in conflict met de gangbare methoden. Het is enorm handig om achter plaatjes op een site een steunkleur te zetten, meestal grijs. Nadeel is dat het plaatje er dan vaak veel minder mooi uitziet, de kleuren en het licht verdwijnen behoorlijk. Het gemak is dan dat het menu maar ook de tekst in een header dan gemakkelijk in het ' wit ' nog voldoende zichtbaarheid geeft. Wij vonden het jammer van de plaatjes en haalden die grijze achtergrond er achter weg en maakten daarom het menu met alleen een witte achtergrond. Om maar een voorbeeld te noemen.
Commercieel concept, activerend en informatief
De website is er op gericht om mensen die in contact kwamen met NNIC Business Support informatie te geven over het bedrijf. Eerlijke en duidelijke informatie. Wat kunt u bij ons kopen en wie zijn wij. Uiteindelijk gaat het daar allemaal om, we hebben een bedrijf en we willen diensten verlenen aan klanten. Speciaal in deze website is enerzijds het overal plaatsen van mogelijkheden om te reageren en dat activerend op te stellen maar anderzijds het plaatsen van citaten, stukjes tekst en natuurlijk Ed's Blog om een indruk te geven van hoe wij denken.
Heel essentieel in ons werk is onze manier van denken en de basis van ons gedachtengoed. Wij willen dit absoluut duidelijk onder de aandacht brengen en hopen dat mensen daarom een bezoek aan deze website gewoon heel erg leuk en hopelijk inspirerend ervaren!
Navigatie op verschillende manieren
Essentie voor ons is gebruiksvriendelijkheid en meestal kan elk onderdeel van de site meestal op drie verschillende manieren gekozen worden.
Het navigeren op de site kan (naast de rechtstreekse links via iconen, tags en plaatjes) via twee verschillende menu's (op mobiel via 1 menu). Het hoofdmenu bevindt zich aan de bovenzijde van het scherm en aan de linkerkant de vaste werkbalk. Natuurlijk hadden we het hoofdmenu mee kunnen laten gaan wanneer u naar beneden gaat op de pagina, maar dat heeft als nadeel dat er veel ruimte onnodig benut worden. Nu kan de bezoeker via de snelle zijbalk vlot navigeren.
Responsive website
Onze website is volledig responsive wat een duidelijke reden heeft. De afgelopen tijd is het internetgebruik verschoven vanaf de personal computer op kantoor en slaapkamer naar handheld apparaten; veel mensen gebruiken een smartphone of een tablet. Natuurlijk is onze website geheel responsive en deze website is eigenlijk het meest optimaal op tablet formaat. De mooiste weergave zien we op retina schermen.
In de huidige tijd is het zinloos om nog een website te maken die gebaseerd is op 1 formaat.
Uw website nog niet responsive? Wij helpen u graag! Klik hierop om contact op te nemen met ons!